Sadelomstoppning och tillpassning

Här hittar du lite tankar kring sadeltillpassning och omstoppning ur mitt perspektiv att se på det. 

TILLPASSNING AV SADEL

Många gånger kan det kännas svårt att veta om utrustningen passar ordentligt och ska man köpa nytt är det en hel djungel därute bland sadeltillverkarna. 

  • En bra sadel ger hästen frihet att röra sin kropp obehindrat och fördelar ryttarens vikt över en jämn yta utan att det blir punkttryck någonstans på ryggen. Detta är ju en självklarhet för de allra flesta, men det är inte alltid så lätt att avgöra när man väl sitter i sadeln och hästen är i rörelse.
  • Ett schysst utgångsläge är att ha en sadel som passar hästen i storlek och form för dagen. Sedan ska den vara ändamålsenlig, dvs passa till den typ av ridning som vi huvudsakligen vill ägna oss åt. Den ska också passa ryttarens storlek på rumpa och benlängd samt krav på stöd. När man hittat alla dessa bitar i en och samma sadel kan man känna sig lite lycklig...
  • Ibland händer det att hästarna ändrar form, kan vara på grund av bete, ändrad träning, sjukdom eller konvalescens och då kan det vara en god idé att att se över sin utrustning igen så att man underlättar arbete och förebygger skador. Ibland är hästarna tyvärr byggda på ett sätt som gör det svårt för sadeln att ligga kvar där den bör. Då får man försöka hitta lösningar för att göra det så bra som möjligt.
  • Är du osäker och vill ha råd och hjälp med din nuvarande sadel/sadlar eller råd inför köp av sadel, åker jag gärna ut till ditt stall för att titta på ekipaget. Jag tittar på hästens exteriör och form för dagen, mäter och mallar av den och ser över sadelns skick, passform och stoppning. Sedan är det alltid bra att se hästen i arbete, för en häst som går i rätt form och bär upp sin ryttare ser inte likadan ut i kroppen som en häst som står och slappar i stallgången. Pris för hembesök avgörs av arbetstid på plats, körtid och milersättning. Kontakta mig för prisuppgift.

OMSTOPPNING AV SADEL

  • Förutsatt att sadelbommen passar hästen i bomvinkel, längd och form så ska en bra bossa (stoppningen under sadeln) ge en svikt och fördela ryttarens tyngd över hästens rygg. Man vill då ha en bred bossa för att fördela tyngden över så stor yta som möjligt, men också en bred kanal i mitten för att ge plats åt hästens ryggrad. Stoppningen ska vara lika tjock i varje bossa, utan gropar eller knölar och ha lite svikt i sig.
  • I en sadel som passat bra och fungerat väl under flera år kan stoppningen så småningom ha tryckts ihop så mycket att den är helt stum. Man behöver då ta ur och fylla på ny stoppning i hela sadeln. I andra fall kan det räcka med att man tar ut eller fyller på lite på vissa ställen. Jag använder mig mest av ren ull och ibland tagel när jag stoppar sadlar och lokselar, detta är gamla väl beprövade material som håller länge.
  • Efter en helomstoppning och ett par veckors ridande skall man se över ekipaget igen. Stoppningen har då sjunkit ihop något och format sig efter hästen. För att få optimal balans på sadel och ryttare kanske man nu bör fylla på eller justera stoppningen något. Jag brukar säga att mitt hantverk med stoppningen är inte färdigt förrän denna kontroll är gjord. Så räkna med att en helomstoppning kostar 2 400:- (1 800 + 600) , även om man inte alltid behöver göra en justering efteråt. 

PRISER OMSTOPPNING SADEL

Toppstoppning / justering                 1 300:-
Helomstoppning                                   1 800:- (+ eventuellt 600:- )  
Toppstoppn. efter helomstoppn.       600:- inom 3 månader (då helomstoppn. är utförd av Pietsch Läderverkstad)

För omstoppning av lokor och däckelputor på selar samt tömkörningsdäckel kontakta mig för prisuppgift.